10+ jaar ervaring

Maximaal resultaat in uw zaak

Gratis juridische bijstand

NIVRE register personenschade

Home

Letselschade

Schadevergoeding

Rechtsbijstandsverzekering

Over ons

Contact

Informatie

Laat uw Schade verhalen!

085 060 7905

Assurantietussenpersoon

Wij helpen uw klanten bij letselschade en adviseren u kosteloos bij twijfelgevallen.

Ondersteuning voor u als tussenpersoon

Als klein professioneel letselschadekantoor kunnen wij u als assurantietussenpersoon ondersteunen bij letselschade.

Wij kunnen u kosteloos adviseren voor situaties waarin (mogelijk) letselschade is ontstaan bij uw klant.

Als u kiest om uw klanten naar ons door te verwijzen dan kunt u verzekerd zijn dat u klant goed wordt geholpen en dat we de aansprakelijkheid regelen, een gedegen juridisch dossier opbouwen en dat uw klant een maximale schadevergoeding krijgt.

Waarom doorverwijzen?

  • U als tussenpersoon bent de “financiële huisarts” voor uw klant en door naar een professioneel letselschadekantoor door te verwijzen helpt u uw klant in een uitzondelijke vervelende situatie na een ongeval
  • Schadeverhaal en verzekeringswerk – dus ook letselschade – wordt door uw klant gezien als onderdeel van uw werk, ook al is letselschade verhalen een specialisme
  • U heeft een belangrijke signaal functie bij letselschades. Veelal weten mensen niet dat hun situatie gedekt is door aansprakelijkheid. Ook 50% aansprakelijkheid komt veelvuldig voor.
  • Óók bij relatief licht letsel na relatief kleine ongevallen heeft een letselschadebureau meerwaarde doordat wij bij twijfelgevallen kunnen adviseren en veelal de aansprakelijkheid rond krijgen en een hoger schadebedrag regelen dan als u zelf aan de slag gaat.
  • Een letselschadebureau onderhandelt professioneel over de (toekomstige) schade die onder de dekkig moet vallen.
  • Indien u vindt dat uw klant of relatie zelf maar iemand moet vinden dan is er de kans dat men bij een ondeskundig of malafide bureau uitkomt en terwijl u had kunnen bemiddelen

Onze meerwaarde voor u als assurantietussenpersoon:

  • U kunt u dienstverlening uitbreiden. Wij werken als een verlengstuk van uw dienstverlening.
  • Wij zijn – net als u – een klein professioneel kantoor en stellen het belang van de klant/ het slachtoffer centraal. Wij snappen dat u uw klanten al jaren kent en dat klanten  op u vertrouwen 
  • Wij houden u als tussenpersoon op de hoogte van de voortang in dossiers (indien door u gewenst en ingestemd door de cliënt)
  • Wij weten door onze huidige samenwerkingen met assurantietussenpersonen hoe we effectief en pragmatisch kunnen samenwerken bij letselschade.
  • Wij zijn een modern kantoor met een goed ingerichte en moderne software suite. Via ons systeem iLetsel kunnen wij u als tussenpersoon – en ook onze cliënt – toegang geven tot het letselschadedossier en ook kunnen wij direct communiceren met medisch adviseurs. 
  • Wij kunnen direct telefonisch adviseren over ongevallen waarbij twijfel bestaat 
  • Wij zijn nagenoeg altijd telefonisch bereikbaar (behalve als we op afspraak zijn – dan bellen we terug) 
  • Wij communiceren duidelijk en direct over lopende dossiers. 

Wij komen graag bij bij u langs op kantoor om persoonlijk kennis te maken. Ook indien letselschade weinig of incidenteel voorkomt dan bent u voor ons belangrijk en leren we u graag kennen. Het persoonlijke contact maakt zowel voor ons als voor u het verschil in dat u weet wie de letselschadezaak behandelt en wie u kunt spreken over de voortang en de uitdagingen in dossiers.

Onze meerwaarde voor uw klanten /  onze cliënten

  • Geregistreerd in het NIVRE register Personenschade
  • Acht jaar ervaring sinds 2016 specifiek in letselschade belangenbehartiging
  • Meer dan 600 letselschadedossiers die we adequaat en naar tevredenheid hebben afgewikkeld.
  • Online toegang toe het digitale dossier. De cliënt kan zelf meekijken in het dossier. 
  • Letselschade is een specialisme waarvoor echt expertise “nodig” is en bepalend is om een maximale schadevergoeding te krijgen
    • Wij “bewegen” de verzekeraar
    • Ervaring met verzekeraars door aan de verzekeraars’ kant gewerkt te hebben. We kennen de werkwijze, de denkwijze en de dynamiek bij grote verzekeraars (ervaring via  opdrachten via Sedgwick opgedaan)
    • Harvard onderhandelen voor juristen en vele andere opleidingen en cursussen dagelijks in de praktijk gebracht voor vele jaren
  • Uitstekende recensies van onze cliënten (waarvan u er ook een mag spreken)

Wij komen graag bij bij u langs op kantoor om persoonlijk kennis te maken. Ook indien letselschade weinig of incidenteel voorkomt dan bent u voor ons belangrijk en leren we u graag kennen. Het persoonlijke contact maakt zowel voor ons als voor u het verschil in dat u weet wie de letselschadezaak behandelt en wie u kunt spreken over de voortang en de uitdagingen in dossiers.

De financiële belangen van uw klant en ons kantoor zijn gelijk

Als letselschadebureau hebben wij in de afgelopen jaren vertrouwen gekregen van cliënten om hun letselschade te verhalen. 

Maar het is goed om te weten dat de financiële verdiensten van ons kantoor direct samenhangen met hoe goed wij presteren. Met andere woorden: de financiële belangen tussen uw klant / onze cliënt en ons kantoor zijn volledig gelijkgeschakeld. Hoe hoger de schadevergoeding die we kunnen regelen voor onze cliënt hoe gemakkelijker (“hoger”) wij onze kosten (uurtarief en uren) voor de juridische dienstverlening kunnen verhalen bij de aansprakelijkheidsverzekeraar.

In veel gevallen maken wij in een letselschadedossier afboekingen op uren en het uurtarief. Daarom is onze juridische bijstand altijd kosteloos voor uw klant / onze cliënt. Door goed ons werk te doen minimaliseren wij afboekingen. We leggen in dit artikel meer in detail uit over onze uurtarieven, kosten en verdiensten.

Wij zijn als kantoor “commercieel” en proberen voor een slachtoffer (en daarmee ook voor ons kantoor) een maximale schadevergoeding te verhalen. Hierbij staat het belang van het slachtoffer áltijd voorop.

Kostenvergoeding voor werkzaamheden

Indien u als intermediair doorverwijst bij letselschade dan begrijpen wij dat u kosten en tijd heeft geïnvesteerd  in een schadedossier (signalering, adviesgesprek, aanmelding en administratie). Wij vinden samenwerking belangrijk en wij kunnen u vergoeden voor uw kosten / adviesuren. 

Een klein aantal van de grootste letselschadebureau’s  betalen vrijwel “standaard” een kostenvergoeding als u doorverwijst bij letselschade. Veel bureau’s doen dat (helemaal) niet. Dit weten wij van de vele gesprekken die wij met tussenpersonen (doorlopend) hebben. Wij bij Unitas Letselschade verkrijgen veel cliënten door mond-op-mond reclame en de goede ervaringen die voormalig cliënten delen. Maar óók de relatie met u als intermediair is voor ons van belang.

Wij werken samen met enkele grote(re) intermediair organisaties. Vanwege de reeds door hen verkregen kostenvergoedingen hebben wij sindsdien ook gekozen om ook kosten te vergoeden. Dit omdat wij de continuïteit van ons kantoor willen borgen en een minimale hoeveelheid dossiers op jaarbasis willen behandelen. Onze kracht ligt ook echt bij de samenwerking met intermediairs. Er zijn veel letselschadekantoren die hoge budgetten inzetten voor internet marketing en dat zien wij als een alternatieve bedrijfsstrategie die wij vooralsnog niet volgen.

Wij gaan graag het gesprek aan over een samenwerking.

Waarom letselschadebureaus niet informeren over kostenvergoeding

Ook wij bij Unitas Letselschade vinden het onderwerp kostenvergoeding wat ongemakkelijk. Veel letselschadekantoren praten helemaal niet over dit onderwerp. Waarom is dit? Dat leggen we graag uit. Als professioneel, gespecialiseerd letselschadebureau willen wij primair slachtoffers bijstaan en de letselschade verhalen voor hen. Hier krijgen wij – net als ieder letselschadekantoor of rechtsbijstandsverzekeraar- voor betaald vanuit de verzekeraar. Onze kosten (uurtarief minus afboekingen op uren en uurtarief) worden verhaald bij de aansprakelijkheidsverzekeraar.  Wij willen een goede dienstverlening geven aan cliënten en en geen werk “inkopen” door het aanbieden van een kostenvergoeding – en ook niet deze indruk wekken. Echter is kostenvergoeding nu eenmaal een thema dat wij bij de vele gesprekken met assurantietussenpersonen in ongeveer 30% van de gesprekken tegenkomen (en bij 70% niet). Het thema (on)kostenvergoeding voor de tussenpersoon na doorverwijzing bij letselschade is een “olifant in de kamer” waar veel letselschadebureau’s geheimzinning over doen en niet pro-actief over spreken. Wij zien hier een spanningsveld. Wij communiceren hier graag transparant over zodat u als tussenpersoon weet hoe wij hier naar kijken. Wij hebben ook een duidelijke mening over een aantal partijen en hun werkwijze – zowel algemeen als ten aanzien van kostenvergoeding – die we u graag persoonlijk toelichten.

Kostenvergoeding bedragen (update juli 2024)

Door ons netwerk zijn wij goed op de hoogte van de kostenvergoedingen die betaald worden door grote letselschadebureau’s.  

De kostenvergoeding varieert van €100 tot €225 en in uitzonderlijke gevallen werken enkele grote letselschadebureau’s met een staffel die oploop tot €500 bij grote, zware dossiers.

Het vergoeden van kosten op basis van een staffel is gerelateerd aan de uiteindelijke regeling die in een dossier wordt getroffen met de verzekeraar waarin enerzijds het schadebedrag voor de cliënt / het slachtoffer en anderzijds de buitengerechtelijke kosten vastgelegd worden. Kostenvergoeding op deze wijze insinueert dat er niet louter sprake is van kostenvergoeding maar van een aanbrengfee. Het is echter een grijs gebied omdat het voor een letselschadebureau niet altijd inzichtelijk is hoeveel tijd/uren zijn geïnvesteerd in een dossier. Het is logisch om te veronderstellen dat in een zwaarder dossier meer tijd/uren is geïnvesteerd door een tussenpersoon. Dit hangt echter af van de aard van de relatie van de tussenpersoon met zijn klant / de cliënt van het letselschadekantoor en op welke wijze de tussenpersoon invulling geeft aan zijn werk als hij doorverwijst bij letselschade. Ook is er een uurtarief dat de assurantietussenpersoon hanteert wat enigszins variëert.

Nationaal Keurmerk Letselschade en betaling voor doorverwijzen

Er is gediscussieerd over een verbod op het betalen van een vergoeding aan een doorverwijzer voor de doorverwijzing van letselschadedossiers.

Ten tijde van het publiceren van de Reglementen bestaat er nog geen consensus tussen de partijen die in het Platformoverleg van De Letselschade Raad vertegenwoordigd zijn.

Partijen zijn daarom voorlopig akkoord met de formulering van artikel 3.5.1 in het Reglement voor belangenbehartigers, waarin staat dat de betaling van een vergoeding voor werkzaamheden in een dossiers onder strikte omstandigheden toegestaan is.

Benadrukt moet worden dat dit artikel een tijdelijke oplossing is en dat De Letselschade Raad met partijen in gesprek is om definitieve consensus op dit punt te bereiken.

Welke letselschadebureau’s betalen welke kostenvergoeding?

Zoals gezegd zijn wij door ons persoonlijke en doorlopende contact met intermediairs goed geïnformeerd over de kostenvergoedingen die door grote letselschadekantoren worden betaald. Echter vinden we het niet gepast en collegiaal om van andere letselschadekantoren te vermelden welke kostenvergoedingen zij aan tussenpersonen aanbieden.

Een voorbeeld: CFD (update juli 2024)

We geven als voorbeeld de bedragen die in 2023 en 2024 worden werden aangeboden door de brancheorganisatie Commissie Financiële Dienstverlening (CFD). Omdat CFD er voor kiest om de kostenvergoeding bedragen op internet te zetten hebben wij CFD als voorbeeld hier genoemd. In 2023 biedt CFD een kostenvergoeding aan “tot €500”. Sinds juli 2024 is de site twee keer aangepast. Begin 2024 bood CFD een kosten vergoeding “tot €400” aan en inmiddels wordt er alleen gesproken over een kostenvergoeding zonder een bedrag te noemen maar dat dit verrekend kan worden met een jaarlidmaatschap (€300). CFD biedt naast vergoeding voor letselschade ook vergoeding voor andere intermediair gerelateerde zaken. De kostenvergoeding die CFD aanbiedt is te vinden via de links in de afbeeldingen. 

Situatie 2023

Situatie juli 2024

Situatie mei 2024

Onze visie over kostenvergoeding

Wij bij Unitas Letselschade kunnen u vergoeden voor uw kosten/ adviesuren, maar zien in de praktijk dat dit bij kleine en middelgrote assurantietussenpersonen niet relevant is.

  • bij doorverwijzing zijn er veelal geen of minimale administratieve werkzaamheden plaatsvinden (slechts één telefoongesprek en/of één e-mail)
  • wij willen als kantoor primair vanwege onze werkwijze en relatie met u als tussenpersoon als partner gekozen worden.
  • wij willen gekozen worden omdat u als tussenpersoon overtuigd bent en vertrouwen heeft (gekregen) in onze deskundigheid, onze ervaring en de tevreden cliënten.
  • wij willen gekozen worden omdat wij als klein kantoor veel fijner werken dan een groot kantoor

Onderstaande discussie op Linkedin over beroepsorganisatie CFD geeft een goede weergave van het spanningsveld dat op dit onderwerp waarneembaar is.

Wij zijn het eens met Tjip Ridder (Ridder Letselschade) die zegt:  “(…) Maar bovenal, voldoende geld is kennelijk de enige drijfveer voor tussenpersonen om hun klanten naar een gecertificeerd kantoor door te verwijzen. Een tussenpersoon die echt werk maakt van z’n werk, moet ook zonder vergoeding zijn klanten in contact brengen met een letselschadespecialist die een verlengstuk is van de goede dienstverlening.”


 

Frits Rijsdijk

Frits Rijsdijk

E: f.rijsdijk@unitasletselschade.nl

Ik kom graag bij u langs op kantoor voor een kennismaking en om meer te vertellen over onze werkwijze bij letselschade.